Desegregace č. 08

DESEGREGACE

 ŠLUKNOV 

VZOROVÝ PILOT PRO ŘEŠENÍ PODOBNÝCH KONCENTROVANÝCH SVL

Šluknovské sídliště Slunečnice je jednou z nejvíce sociálně vyloučených lokalit v ČR. Na sídlišti žije 1000 až 1500 lidí v nouzi, což při celkovém počtu 5 700 obyvatel města znamená extrémní koncentraci problémů - sociálních, ekonomických i bezpečnostních, která negativně ovlivňuje celé město. Veškerý bytový fond na sídlišti je v rukou dvou soukromých vlastníků, z nichž jeden drží cca 80 % bytů (o 95 % se dělí dva). Město nemá vlastní byty ani nástroje, jak situaci samo řešit. Šluknov tak představuje modelový příklad dlouhodobě neřešené kumulace chudoby. Neřešení situace znamená dlouhodobé náklady pro stát (dávky, exekuce, školství, policie apod.) i pro kvalitu života v regionu. Pokud se Šluknov podaří transformovat, může sloužit jako vzorový pilot pro řešení podobných koncentrovaných sociálně vyloučených lokalit.

Co je v plánu?

Vznikl návrh proměny sídliště – tzv. Koncept řešení situace Sídliště Šluknov jehož jádrem je:

  1.  výkup většiny bytů městem
  2.  snížení kapacity sídliště
  3.  podpora domácností, které budou chtít žít mimo Šluknov, při zajištění standardního nesegregovaného bydlení
  4.  rekonstrukce domů a revitalizace veřejného prostoru
  5.  intenzivní sociální práce s obyvateli a podpora jejich začlenění

Cílem je zastavit spirálu chudoby a nabídnout důstojné podmínky jak obyvatelům sídliště, tak městu jako celku. 

Kde jsme nyní?

Koncept desegregace podpořilo vedení města, kraje i MMR:

  • Zastupitelstvo města Šluknov jednohlasně návrh dne 16. 6. 2025 schválilo
  • Rada Ústeckého kraje také vyjádřila podporu
  • Vznikla interní pracovní skupina MMR, která připraví podklad pro zařazení do státního rozpočtu 2026
  • Počítá se i se zřízením mezirezortní skupiny (MPSV, MŠMT, MF atd.)
  • Proběhlo první veřejné setkání s obyvateli Šluknova

Na čem budeme pracovat?

  • Příprava komunikačního plánu pro zapojené aktéry
  • Připravit odhad nákladů jednotlivých etap a připravit modely jejich financování (např. ekonomika provozu bytového fondu, vč. cenotvorby, přehled možných zdrojů financování a modely jejich možné skladby pro jednotlivé etapy)
  • Příprava návrhu právních závazků mezi MMR, krajem a městem a případně MPSV (s ohledem na spolufinancování, udržitelnost, sankce apod.)
  • Připrava podkladů pro státní rozpočet a sledování tohoto procesu
  • Dopracování analytiky konceptu (detailní skladba obyvatel, odhad počtu domácností poptávajících bydlení mimo Šluknov, varianty urbanistického řešení)

Shrnutí

 

Tento newsletter vychází v rámci projektu Centrum podpory a rozvoje aktivit směřujících k desegregaci v území, reg. č. CZ.03.02.02/00/22_004/0003844.