V pátek 23. května se v prostorách Senátu Parlamentu ČR pod záštitou senátora Zdeňka Papouška uskutečnil odborný seminář s názvem „Desegregace ve vzdělávání – cesta k silnější ekonomice a stabilnější společnosti“. Semináře se zúčastnili zástupci škol, neziskových organizací, samospráv i akademické sféry s cílem pojmenovat příčiny prohlubujících se nerovností v přístupu ke vzdělání a navrhnout konkrétní opatření pro zajištění rovných šancí všem dětem.
„Dnešní seminář potvrdil, že role samospráv je při desegregaci klíčová. Současně prokázal, že řada zřizovatelů segregaci chce prakticky řešit a potřebuje k tomu další podporu. Naproti tomu existují obce, které znevýhodněné děti, včetně romských, nadále systematicky segregují. Vítám novelu školského zákona a doufám, že možnost indexového financování škol, kterou novela zavádí, vzápětí doprovodí také finanční prostředky v rozpočtu vlády,“ uvedl v debatě Martin Šimáček.
Seminář zahájil Daniel Prokop z PAQ Research prezentací analytických dat o stavu segregace ve školství, na kterou navázala Magdalena Karvayová z Awen Amenca představením příkladů dobré praxe a legislativních návrhů. V rámci diskuse vystoupil také ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství Jan Vöröš Mušuta z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který podpořil návrh aktuálně projednávané novely školského zákona zavádějící tzv. indexové financování. Opatření má cíleně podpořit školy s vyšším podílem sociálně znevýhodněných žáků například možností snížit počet žáků ve třídách, posílit školní poradenské týmy nebo diferencovat platové ohodnocení pedagogů. Upozornil rovněž na významnou roli samospráv při systematické desegregaci a vyzdvihl projekty Národního pedagogického institutu a Agentury pro sociální začleňování, které obcím poskytují cílenou podporu. Zároveň zdůraznil potřebu zajistit návaznost těchto aktivit po skončení projektového financování.
Martin Šimáček, ředitel Agentury pro sociální začleňování, představil projekt „Desegregace vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním“, spolufinancovaný Evropskou unií. Od loňského roku Agentura podporuje území 15 místních akčních plánů a 6 samospráv, mj. Brno-sever, Ostravu Porubu či Tachov, při systematické desegregaci vzdělávacích soustav a zvyšování dostupnosti kvalitního vzdělávání i pro děti se sociálním znevýhodněním. Jak uvedl v diskusi, samosprávy mohou i za stávajících legislativních podmínek cíleně řídit své vzdělávací soustavy tak, aby odstraňovaly segregaci ve školách.
Jarmila Karnovská, ředitelka Mateřské školy Špálova v Ostravě, představila konkrétní případovou studii úspěšného modelu inkluzivní předškolní výchovy. Perspektivu vzdělávání romské komunity přinesl Marian Dancso jako zástupce Rady vlády pro romské záležitosti, zatímco Martin Maleček, starosta MČ Brno-sever, zdůraznil roli místní samosprávy při zavádění desegregačních opatření.
Zdeněk Svoboda, expert Agentury pro oblast inkluzivního vzdělávání, zdůraznil, že cílem vzdělávací politiky by mělo být snížení nerovností ve vzdělávání prostřednictvím zvýšení účasti na předškolním vzdělávání, snížení počtu předčasných odchodů ze vzdělávání a zajištění rovného přístupu ke vzdělání na všech stupních. Účastníci se také shodli na nutnosti zahájení konkrétních legislativních a administrativních kroků k zajištění rovných šancí ve vzdělávání a k plnému dodržení mezinárodních závazků České republiky, zejména rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a ostatní vs. ČR z roku 2007, který jednoznačně odsoudil diskriminaci romských dětí.
Materiál vznikl v rámci realizace projektu Desegregace vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním, registrační číslo projektu: CZ.02.02.04/00/23_018/0008472.